Carolina Jizdan, Administratoarea companiei iPadel SRL, împărtășește propria experiență la capitolul inițierii afacerii.
Dna Jizdan, de unde a pornit ideea afacerii?
Această idee de afacere a venit ca rezultat al experienței acumulate de întreaga noastră familie în domeniul sportului. Eu, administratoarea companiei, practic sportul amator încă de mică (atletism, tenis de masă și ulterior padel). La fel, între timp am ajuns să dețin mai multe funcții și responsabilități în domeniul sportului. Sunt președinta Clubului Sportiv CAMI, vicepreședintă a Asociației Femina-Sport și membră a Comitetului Executiv al Federației de Padel din Republica Moldova. Soțul este la fel sportiv și jurnalist sportiv de peste zece ani. Copiii practică sportul sistematic în grupe de performanță încă de mici, reușind chiar să guste din anumite etape ale succesului. Gabriel a devenit campion național la fotbal cu Zimbru Chișinău la diviziile de copii, iar Ilinca a cucerit medalii la turneele de tenis pentru copii, ulterior ambii au excelat la padel.
Dar ideea de bază a pornit după ce am locuit o perioadă de timp cu familia în Spania, unde atât sportul în general, cât și padelul ca mod specific, este foarte bine organizat, promovat și dezvoltat.
După deschiderea Federației Naționale de Padel din Republica Moldova, care este o organizație fără profit și care nu poate realiza o gamă largă de servicii pentru clienți, fiind axată exclusiv pe dezvoltarea padelului, a turneelor și a cadrului normativ general al acestei discipline sportive, iar cluburile sportive la fel sunt destul de greu de le adaptat după un model de afacere și analizând piața serviciilor de activitate sportivă și agrement în acest domeniu, al acestei discipline sportive, am constatat că în Republica Moldova există servicii similare acestei discipline sportive, dar această ramură a sportului nu este dezvoltată din lipsa de specialiști cu certificare și a infrastructurii specifice sportului respectiv, cu toate că în ultimii ani se atestă o creștere sporită a persoanelor interesate de a practica alte tipuri de sport decât cele practicate pe piață, inclusiv padelul, astfel am pus bazele unei societăți, cu o strategie clară, cu planuri, calendare și pași concreți.
Care au fost pașii în procesul deschiderii afacerii? Unde ați mers? Ce acte ați depus? Cât a durat procesul?
Prima etapă după stabilirea faptului că vom investi într-o astfel de idee a fost să alegem denumirea: iPadel SRL, practic a fost ușor, “ne stătea pe limbă” această denumire. Ulterior am lucrat la partea grafică, la alegerea gamei de culori, la crearea logo-ului. Am făcut totul singuri, împreună cu soțul, absolut toate logo-ul, deschiderea paginilor în rețelele de socializare și alte proceduri tehnice și administrative, ceea ce ne-a permis să economisim foarte mulți bani pe anumite servicii, dar și în mod special să ne dezvoltăm noi înșine abilități și cunoștințe în diverse activități, procese și instrumente pe care trebuie să le aplicăm.
Am depus toate documentele la ghișeul unic din mun. Chișinău al Agenției Servicii Publice, unde totul a decurs repede și operativ. Poate și faptul că soțul a deținut funcții de conducere în cadrul unor companii comerciale anterior, cât și experiența mea de administrator al Clubului CAMI, ne-a oferit o lejeritate în tot acest proces, fără să avem multe întrebări și să parcurgem ”drumuri inutile”.
Ne-am pregătit din start tema de acasă, cu actele necesare depunerii dosarului de deschidere a unui SRL. În mare parte informația privind procedura de aplicare și documentele necesare se regăsește în mediul on-line și chiar pe pagina ASP: mă refer la copia buletinului de identitate al fondatorului și administratorului, procesul-verbal al deciziei fondatorului de a deschide un SRL cu toate datele necesare (denumire, adresă, capital social, codurile genurilor de activitate care urmează a fi desfășurate, etc). Totul a durat o săptămână cu tot cu eliberarea ștampilei și a deschiderii contului bancar. Am inclus la compartimentul genuri de activitate spre desfășurare, mai multe din domeniul sportului și a serviciilor conexe acestuia pentru a avea o libertate deplină în lucru și pentru ca pe viitor să putem extinde arealul de acțiune și prestare servicii, nu ne vom axa doar pe antrenamente de padel.
De unde ați avut sursele financiare pentru afacere?
Această temă este una grea pentru noi. Pentru că nu am avut sprijinul părinților sau a rudelor, cum des se întâlnește în afacerile de succes, dar a trebuit ca fiecare idee de dezvoltare și progres să o îndeplinim singuri. Când au fost necesari bani, am împrumutat de la bancă sau de la companii de credite rapide, sau ne-am lipsit de anumite etape de concedii și vacanțe și alte planuri personale și le-am investit în scopuri de dezvoltare a afacerii. În acest moment afacerea este abia la început totul abia urmează, acest articol ne găsește încă la baza startului nostru pentru a implementa o idee inovatoare. Sper că la anul viitor vom putea povesti despre parcursul afacerii și cum acest sport s-a regăsit în Moldova. Având un vis, cu încredere, dar cu multe riscuri financiare, am accesat mai multe credite pentru a reuși să menținem acest start.
Care este locul de desfășurare a afacerii și cum găsiți beneficiarii?
Locațiile în care oferim serviciile de antrenamente de padel sunt diferite. Arendăm diferite spații amenajate general sau parțial. Însă idea și planul de bază al companiei rămâne în continuare achiziționarea unui lot de pământ pentru construirea propriei baze sportive cu toate necesitățile tehnico-materiale dezvoltării unei academii sportive. Despre acest plan am putea vorbi în 3-5 ani, în funcție de cum se va dezvolta compania în următorii trei ani.
Padelul este un sport minunat, pentru oameni minunați, , care caută mișcare, educație și cultură fizică, adrenalină, unii vin pentru un mod sănătos de viață, alții pentru distracție, alții pentru performanță în padel și menținerea formei sportive pentru turneele de padel. Majoritatea ne găsesc sprijin prin intermediul rețelelor de socializare sau de al evenimentele și seminarele pe care des le oferim în spațiul public, școli, grădinițe sau pentru anumite cercuri de companii și grupuri de persoane.
Cum interacționați cu instituțiile statului?
Este o colaborare bună, ușoară, firească. Totul se realizează în mod on-line, electronic. Ne ținem în termenele stabilite cu toate dările de seamă, rapoartele și îndeplinirile contabile și fiscal, astfel totul decurge în liniște și fără stres.
Care au fost cele mai mari provocări cu care v-ați confruntat în procesul inițierii afacerii?
Cum deja spuneam, în continuare suntem la etapa de inițiere și continuăm să resimțim problemele acestui start. Cel mai greu este lipsa resurselor financiare necesare pentru a realiza din start ceia ce dorești, mai ales când știi exact ce dorești, ai planificat fiecare pas și vezi, crezi și simți care este obiectivul final, dar încă nu poți ajunge acolo deoarece nu ai capitalul deplin necesar.
Dorim o investiție mult mai mare în infrastructura din domeniul padelului, în instrumentele pentru antrenori și inclusiv certificarea acestora în proiectarea academiei reale cu admiterea copiilor și adolescenților în bază de criterii.
Se merită să faci afaceri în Moldova?
Cu siguranță! Femeile trebuie să creadă în ele și să înceapă a deschide afaceri. Dacă pui pe hârtie fiecare gând și idee, îți planifici resursele și acțiunile, totul este realizabil, tr trebuie doar curaj, perseverență și MUNCĂ.
Care sunt planurile Dvs. pentru următorul an?
Achiziționarea a patru terenuri de padel, în două locații diferite din Mun. Chișinău, achiziționarea de instrumente suplimentare pentru procesul de antrenament, calificarea la cursuri în străinătate a opt antrenori, proiectarea unei curicule specific pentru padel și selecția sportivilor de performanță în bază de criterii de eligibilitate pentru grupele de performanță. Este mult? Da, este! Dar orice vis are dreptul să devină realitate!
Add a Comment